اب نفس اخرش را می زند

این وبلاگ در راستای هدر رفتن اب و نحوه ی صرفه جویی در ان نوشته شده

اب نفس اخرش را می زند

این وبلاگ در راستای هدر رفتن اب و نحوه ی صرفه جویی در ان نوشته شده

این وبلاگ برای مسابقات طراحی شده و هیچ گونه هدف تبلیغاتی ندارد

بایگانی
پیوندها

آبــــــــ هستـــــ ولیـ کــم هستــــ...

شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۰۹:۴۴ ب.ظ | YASIN KASHIR | ۰ نظر

 

اب هست اما کم است

 

آب بعد از هوا مهم ترین ماده ی مورد نیاز موجودات زنده است آب از منابع مهم محیط زیست است و زندگی و سلامت همه ی موجودات زنده اعم از انسان ها ، گیاهان و جانوران به وجود آن بستگی دارد.بیش از سه چهارم کره ی زمین را آب فراگرفته است اما بیشتر این آب ها دارای نمک می باشند و تنها یک درصد کل آب های موجود،آب شیرین و قابل استفاده است.تمامی نیازهای انسان ها،گیاهان و جانوران ساکن در خشکی و 90% آب آشامیدنی انسان ها از همین مقدار تامین می شود .
ازدیاد جمعیت کره ی زمین باعث افزایش مصرف منابع آبی شده است و این در حالی است که به علت افزایش دمای کره ی زمین( به دلیل آلودگی هوا ) بارش برف و باران نیز به شدت کاهش یافته است .
با اینکه مقدار آب قابل استفاده( آب شیرین )در سطح کره ی زمین بسیار محدود است،اما از همین مقدار هم بدرستی استفاده نمی شود. انسان ها با بی توجهی خود نه تنها آب را بیهوده و بیش از نیازشان مصرف می کنند بلکه با رفتار ناصحیح خود باعث آلودگی آن می شوند. خشکی در کشور ما یک واقعیت است،اولین عارضه ی این خشکی،بی آبی است. در شهری مثل تهران پدیده ی کم آبی یا بی آبی ناشی از رشد بی رویه ی جمعیت و مهاجرت به تهران و افزایش تقاضا برای آب است. رشد بی رویه ی تهران به تدریج وضعیتی را فراهم آورده که منابع آب موجود یعنی سدهای کرج،لتیان و لار و چاه هایی که قرار بود فقط در ماه های اوج مصرف مورد استفاده قرار گیرند،دیگر پاسخگوی نیاز تهرانی ها نبوده و به ناچار برداشت آب از منابع زیرزمینی رو به افزایش نهاده به طوری که در شرایط فعلی تعداد چاه های حفر شده از 250 حلقه فراتر رفته است.نیاز آب شرب تهران تا سال 1400 به بیش از 1450 میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید ، در حالی که این میزان نیاز به آب تقریبا 50% بیش از ظرفیت تولید آب در شهر تهران است .موارد استفاده ی اصلی ازآب شامل مصارف شهر و خانگی و مصارف کشاورزی و مصارف صنعتی است .
آلوده شدن و تلفات آب و افزایش بی رویه ی جمعیت،آب شیرین را که تولید آن تقریبا ثابت و محدود است،تهدید می کند.تلفات آب به وسیله ی انسان، با برداشت بی حساب از منابع آب سطحی و زیرزمینی در مدت زمان طولانی و مصرف بی رویه‌ی آب در منازل و مزارع و صنایع به وجود می آید. طبق آمار موجود متوسط در حال حاضر 28% آب در شبکه ی آبرسانی شهر ما به هدر می رود و در برخی شهرها مانند تهران این رقم به 31% نیز می رسد 

 

 

 

 

  • YASIN KASHIR

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی